Terveellisten elintapojen tukeminen

Hyvinvointikokeilun suunnittelu

Kuva jossa kaksi kättä muodostaa sydämen muotoisen kuvan

 

Ryhmätoiminnan aikana nuoret tekevät pieniä omaan arkeen soveltuvia hyvinvointikokeiluja, joiden suunnittelua ja toteutumista ohjaajat tukevat. Kokeilut mukailevat jokapäiväisessä arjessa läsnä olevia aiheita; ravintoa, liikettä, arkirytmiä ja mielen hyvinvointia. Kokeilun onnistumisen edellytyksenä on, että se on nuorelle mieleinen ja hän löytää omat hyvät syynsä lähteä toteuttamaan kokeilua. Motivaatiota pienten muutosten tekemiseen voi herätellä pohtimalla mitä hyötyä tai haittaa muutos voi nuorelle tuottaa. 

Aloitetaan nykytilan tarkastelulla

Hyvinvointia tukevien kokeilujen suunnittelussa muutosta kannattaa lähestyä myönteisesti. Kun pyrkii aktiivisesti korostamaan nuoren arjessa jo nyt hyvin toteutuvia tottumuksia, voi se lisätä motivaatiota jatkaa tai kokeilla jotakin uutta. Ohjaaja voi auttaa nuorta iloa ja voimaa antavien asioiden tunnistamisessa ja näin tehdä näkyväksi nykyhetken voimavaroja. Suorat kehotukset ja neuvot miten nuoren pitäisi elää tai jättää arjessaan vähemmälle voidakseen paremmin, voivat herättää vastarintaa.  

Kolme kysymystä keskustelun avaamiseen:

  • Kerro minulle, mitkä asiat saavat sinut hyvälle tuulelle? 
  • Mitä ajattelet, millaisissa arjen askareissa ja asioissa olet vahvoilla?  
  • Olen kiinnostunut kuulemaan, mitkä hyvinvointia tukevat asiat tulevat sinulta luonnostaan arjessasi? 
Seuraavaksi asetetaan hyvinvointia tukeva tavoite

Ohjaajan tehtävänä on tukea osallistujia sopivien hyvinvointia tukevien tavoitteiden asettamisessa. Muutoksen ei ole tarkoitus tuntua liian suurelta taakalta tai ponnistukselta, vaan ennemminkin löytää pieniä hyvinvointia lisääviä keinoja, joista on mahdollista muodostua rutiini omaan arkeen. Motivaatiota lisäävänä keinona, on auttaa nuorta ottaamaan uudelleen käyttöön joku aiemmin arjessa ollut tottumus. Näin kynnys lähteä toteuttamaan kokeilua voi madaltua. Pystyvyydentunne vahvistuu, kun tavoitteet on pilkottu pieniin osatavoitteisiin. Löytämällä päämääriä elämään, tavoitellaan pikkuhiljaa omia unelmia.  

Tavoitteen saavuttamiseksi suunnitellaan konkreettinen hyvinvointikokeilu

Elintapojen muutos voi tarkoittaa uuden tavan omaksumista, vanhasta poisoppimista ja olemassa olevan hyvän vahvistamista entisestään. Nuoren toimijuuden vahvistamiseksi hyvinvointikokeilun kannattaa kuvata mielummin toimintaa (esim. kävelen koulumatkan) kuin tulosta (esim. painoni putoa 3kg). Ohjaajan tehtävänä on kannustaa suunnittelemaan kokeilusta riittävän pieni ja mielekäs sekä nuoren omaan arkeen sopiva. Jotta kokeilu on tarpeeksi konkreettinen, sen suunnittelua voi helpottaa kirjaamalla ylös miten, missä ja milloin kokeilun aikoo toteuttaa. Yhdessä on myös hyvä pohtia, miten kokeilun onnistumista voi ennakoida. 

Esimerkki tavoite: ”Syön kahtena aamuna viikossa yhden banaanin ennen klo 10, jotta jaksan paremmin”

Esimerkki kokeilun onnistumisen ennakoinnista: ”Käyn etukäteen kaupassa ostamassa kaksi banaania” 

Viimeisenä kokeilun onnistumisesta tehdään itsearvointi

Kokeilun onnistumisen arvioinnissa on hyvä tehdä näkyväksi jokainen onnistumisen hippunen. Jo se, että nuori on yrittänyt ja antanut ajatuksia hyvinvointikokeilun toteuttamiselle, voidaan nähdä eteenpäin vievänä onnistumisena. Yhdessä voidaan miettiä kokeilun aikaansaamia tuntemuksia ja ajatuksia sekä keinoja mahdollisten haasteiden ylittämiseksi. Kokeilua kannattaa tarvittaessa soveltaa ja muokata. Pysyvä elintavan muutos on aina oppimisprosessi. Se vaatii kokeilemalla oppii -asennetta ja useita toistoja.