Tietoa ja materiaalia Hyvä Päivä -ryhmän ohjaamisen tueksi

Hyvä Päivä -ryhmätoimintamalli on nuorten terveyden edistämisen ja arjen hallinnan työväline nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille.

Ryhmä tarjoaa nuorelle yhteistä tekemistä ja tilaisuuksia toteuttaa omaan arkeen sopivia hyvinvointikokeiluja.

Mikä on Hyvä Päivä?

Hyvä Päivä -ryhmätoimintamalli on nuorten terveyden edistämisen ja arjenhallinnan työväline nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille. Toiminta on suunnattu tuen tarpeessa oleville alle 29-vuotiaille koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille sekä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa tai tutkintoon valmentavassa (tuva) koulutuksessa opiskeleville nuorille.

Ryhmätoiminnassa käsiteltäviä teemoja ovat arkirytmi, liike, ravinto ja mielen hyvinvointi. Teemoja pohditaan toiminnallisen tekemisen kuten ruoan valmistuksen ja liikuntalajikokeilujen kautta.

Toiminnassa kannustetaan nuoria pohtimaan omia elintapojaan ja tekemään pieniä hyvinvointia tukevia kokeiluja omaan arkeensa. Hyvinvointikokeiluja suunnitellaan omien arjen vahvuuksien, voimavarojen ja luontevien tapojen pohjalta.

Videoita katsottavaksi

Hyvä Päivä Instagramissa

Pohdintoja viikkoon. 🌞💭

Maanantai on mahdollisuus kääntää katse tulevaan viikkoon. 👀 Millaista tekemistä on jo tiedossa? Mitä toivoisit viikkoon lisää? Viikon suunnittelu voi innostaa ja auttaa lisäämään hyvinvointia tukevaa toimintaa arkeen. Lisätään tähän viikkoon merkityksellistä tekemistä! ✨

💭 Arkirytmi: Mitkä kolme asiaa voisin tehdä tällä viikolla? Varaa kalenterista riittävästi aikaa. 📆

💭 Liike: Millainen liike saisi mielen virkeäksi ja olon rennoksi? Kaipaanko liikkumista luonnossa, kehonhuoltoa vai rennon pyöräretken ystävän kanssa? 🚵

💭 Ruoka: Mitä ruokaa en ole tehnyt pitkään aikaan? Millainen ruoka sopisi kesään? Suunnittele ennakkoon viikon ruokalista ja välipaloja! 🥗🥑

💭 Mieli: Tarvitsenko erityisesti lepoa, liikettä vai tekemistä? Millainen tekeminen tuo hyvää mieltä ja tuntuu tärkeältä tässä hetkessä? 🌱💚

Näillä ajatuksilla kohti uutta viikkoa. 😊

#nuortenhyvinointi #terveydenedistäminen #terveys #hyvinvointi #arjenhallinta #liike #palautuminen #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #opiskeluhuolto #ryhmätoiminta
Millaiset jutut tukevat hyvinvointia?

Pohdimme arkisia asioita ja niiden vaikutusta hyvinvointiin. Kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan, sehän on selvä. 🙉 Pieniltä tuntuvien hyvinvointitekojen arvostaminen ja niiden tietoinen ylläpitäminen voivat auttaa kiireisen arjen keskellä.

Riittävä uni ja tauot pitävät mielen virkeänä ja uteliaana. Mielekäs tekeminen palkitsee ja inspiroi. Läheisten seurassa olo on toiveikas ja iloinen. Säännöllinen ruokarytmi antaa virtaa ja välipalan muistaminen mukaan voi pelastaa iltapäivän. Happihyppelyt ja mielekäs liikunta piristävät. Liikunta voi auttaa myös palautumaan päivän askareista. ✨

Hyvinvointitekoja voi keksiä lisää havainnoimalla omaa arkea uteliaasti. Millaiset asiat ovat tuoneet tähän viikkoon virtaa ja iloa? 🔍

#nuortenhyvinointi #terveydenedistäminen #terveys #hyvinvointi #arjenhallinta #palautuminen #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #opiskeluhuolto #ryhmätoiminta
Liikkuen hyvää sydämelle❤️ 

Liikunta on nostettu tämän vuoden Sydänviikon teemaksi. Säännöllisellä liikunnalla on tutkitusti sydänterveyttä edistävä vaikutus. 

Liikunnan top 6 terveyshyötyä:
➡ Alentaa verenpainetta
➡ Parantaa verensokeritasapainoa
➡ Laskee leposykettä
➡ Parantaa rasituksen sietokykyä
➡ Suurentaa veren hyvän kolesterolin (HDL) pitoisuutta
➡ Ehkäisee ja hoitaa mielenterveysongelmia

#sydänviikko #toimintakyky #nuortenhyvinvointi #terveydenedistäminen #terveys #hyvinvointi #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #opiskeluhuolto #ryhmätoiminta
Unelmien liikuntapäivän jatkot! 🚴

Viime viikolla vietettiin valtakunnallista Unelmien liikuntapäivää. Päivän tavoitteena on innostaa ihmisiä liikkumaan ja löytämään uusia tapoja liikkua.

Liikunta edistää ja ylläpitää fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Hyvä toimintakyky luo edellytyksiä selviytyä arjen välttämättömistä toiminnoista kuten opiskelusta, työstä ja harrastuksista. Hyvä toimintakyky luo perustan itsestä ja toisista huolehtimiselle.

Tässä viisi ideaa liikkumisen lisäämiseen:
🌿Metsäretki
🚶‍♂️Kävelykokous
🕺Taukojumppa
🚴Pyörälenkki
🏄‍♂️Lajikokeilu

Millainen on sinun unelmiesi liikuntapäivä? 

#unelmienliikuntapäivä #toimintakyky #nuortenhyvinvointi #terveydenedistäminen #terveys #hyvinvointi #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #opiskeluhuolto #ryhmätoiminta
💫Hyvinvointihaaste💫

Pieniltä tuntuvista asioista muodostuu arjen valintojen kokonaisuus, joilla on mahdollista edistää omaa terveyttä ja jaksamista.

Lähde kokeilemaan, miltä tuntuu tehdä neljä hyvinvointitekoa tämän viikon aikana.

1. Syö mieleinen hedelmä tai testaa jotain ihan uutta. Sesongissa on nyt esim. karambola ja passionhedelmä
2. Käy kävelyllä. Voit ottaa tavoitteeksi kävellä korttelin ympäri ja katsoa, jos innostut reippailemaa pidemmällekin.
3. Kirjoita ylös vahvuutesi. Voit myös miettiä, missä asiassa olet onnistunut lähiaikoina.
4. Mene ajoissa nukkumaan. Äänikirja, lämmin suihku tai kevyt iltapala voi auttaa rentoutumaan.

Iloa tähän viikkoon! 🌸

#nuortenhyvinointi #terveydenedistäminen #terveys #hyvinvointi #arjenhallinta #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #opiskeluhuolto #ryhmätoiminta #hyvinvointihaaste
Nuori2024 -tapahtuma on nurkan takana ja me ollaan messissä! 💯Tuuthan moikkaamaan meitä näyttelypisteelle C44! 🤗

Odotamme tapahtumalta:
✨ Virkistäviä kohtaamisia teidän kanssanne
✨ Antoisia keskusteluita ja kuulumisia kentältä
✨ Uuden oppimista ja vanhan tiedon vahvistamista seminaarien myötä
✨ Inspiraatiota ja oivalluksia

🔜 Tapaamisiin Tampereella 24.-25.4.2024!

#nuori2024 #nuortenhyvinointi #terveydenedistäminen #terveys #hyvinvointi #arjenhallinta #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #opiskeluhuolto #ryhmätoiminta
Toukokuun asiantuntijawebinaari lähenee! Aiheena uudet nuoria houkuttavat ja koukuttavat nikotiinituotteet💯

Aika: ti 7.5.2024 klo 9-10
Paikka: Teams
Luennoitsija: Terveyden edistämisen asiantuntija Matleena Eemola, Syöpäjärjestöt

Miten mielikuvamarkkointi liittyy nikotiinituotteisiin? Miten suhtautua jos nuori perustelee nikotiinipussien tai vapen käyttöä terveellisempänä vaihtoehtona? Entä mitä on energianuuska?
 
Webinaarissa:
🔥Saat tiiviin infopaketin uusista nuoria houkuttelevista nikotiinituotteista ja ilmiöistä aiheen ympärillä
🔥Opit, miten avata keskustelua nikotiinituotteiden käytöstä nuorten kanssa
🔥Saat keinoja, miten voit ammattilaisena olla tukena käytön vähentämisessä tai lopettamispäätöksessä
 
👉 Webinaarin ilmoittautumislomake löytyy Hyvä Päivä -nettisivuilta ajankohtaista osiosta, linkki nettisivuille biossa.

Nähdään linjoilla!

#terveydenedistäminen #ohjaajakoulutus #webinaari #terveys #hyvinvointi #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #kuraattori #opiskeluhuolto #ohjaustyö #nikoitiinittomuus
Toukokuussa kokoonnutaan jälleen yhteisen hyvinvointiwebinaarin äärelle. Keittele kuppi kahvia tai teetä ja tule kuulolle! 😊

Webinaari on tiistaina 7.5.2024 klo 9-10.

Ilmoittautuminen käy kätevästi nettisivujen kautta, linkki löytyy biosta! 👀

Toukokuun webinaarin aiheena on tällä kertaa toiveteema: Uudet nikotiinituotteet ja käytön puheeksi ottaminen. Webinaarissa pääsemme kuulemaan uusista nikotiinituotteista. Samalla saamme infopaketin siitä, mikä käytössä koukuttaa ja miten ammattilainen voi olla nuoren tukena lopettamispäätöksessä.

Webinaaria ei tallenneta vaan kohtaamme ja keskustelemme reaaliajassa. Lämpimästi tervetuloa mukaan! 👋😊

#terveydenedistäminen #ohjaajakoulutus #webinaari #terveys #hyvinvointi #nuorisotyö #nuorisotyöntekijä #etsivänuorisotyö #kuraattori #opiskeluhuolto #ohjaustyö