3. Tapaaminen: Ravinto
Hyvä ruoka
Tavoitteena on käsitellä terveellisen ravinnon perusteita, valmistaa terveellinen ateria yhdessä ja suunnitella ravintoon liittyvä hyvinvointikokeilu.
Käydään läpi ryhmäkerran ohjelma sekä keskustellaan osallistujien kuulumisista, toiveista ja odotuksista. Mikä sana kuvaa fiilistäni ja olotilaani tällä hetkellä?
Välitehtävä puretaan arkirytmiin liittyvän hyvinvointikokeilun itsearviointina. Palataan Hyvinvointikokeiluni –lomakkeeseen ja pohditaan ensin itsenäisesti sitten ryhmän kanssa läpikäyden.
Käykää läpi kauppalista valitsemastanne reseptistä, jonka aiotte valmistaa tänään.
Sopikaa, miten jokainen voi osallistua kaupassa käymiseen. Tehtävät voidaan toteuttaa pareittain. Tehtävinä on etsiä Sydänmerkki -tuote ja selvittää mitä se tarkoittaa, tehdä hintavertailu yhdestä kauppalistan tuotteesta sekä tutustua satokauden kasvistarjontaan ja ostaa muutama jälkiruoaksi maisteluun.
Matkalla kauppaan keskustellaan pareittainm mitä ruokia tai välipaloja nuoret osaavat jo itse valmistaa, mitä taitoja heillä on? Mikä ruoanlaitossa on mukavaa? Mikä ruokailuhetkestä tekee kivan?
Tutustutaan Syöpäjärjestöjen Fressis -nettisivuihin. Sivusto sisältää luotettavaa terveystietoa nuorille. Osallistujien tehtävänä on tehdä omalla puhelimellaan ravitsemusteemaan liittyvä testi ”Mitä teidät syömisestä ja ruosta?”. Testin tekeminen puretaan käymällä läpi terveellisen ruokavalion perusteita esimerkiksi ravintokolmiota tai lautasmallia hyödyntäen.
Ravintoteemaa voidaan pohtia myös Jaksamista ravinnosta -lomakkeen tai Jatka lausetta -tehtävän avulla. Ohjaaja antaa väittämän, nuori jatka lausetta. Ohjaaja tai ryhmäläiset keräävät vastauksia fläppitaululle näkyväksi. Jatka lausetta: ruokailuissani minua auttaa jaksamaan.. Saan mielihyvää ja nautintoa näistä ruoista.. Mukava muistoni ruokailuun liittyen on.. Omissa ruokatottumuksissani on hyvää.. Ruokailurytmissäni hyvinvointiani tukee.. Ruokailutottumuksissani voisin muuttaa..
Edellisellä tapaamisella täytettyyn Vuorokausiympyrä- lomakkeeseen voi lisätä itselle tyypilliset ruokailuajat.
Suunnitellaan ravintoon liittyvä kokeilu, jota toteutetaan seuraavaan ryhmätapaamiskertaan asti.
Jokainen jatkaa edellisellä tapaamisella jaetun Hyvinvointikokeiluni -lomakkeen täyttöä. Jotta kokeilun tavoite on riittävän tarkka ja aikaansidottu, voi suunnittelun tukena käyttää SMART-mallia. Kokeiluja suunniteltaessa mietitään, mitä jo olemassa olevaa hyvää voi lisätä ravitsemukseen? Mitä uutta tapaa tai terveellistä syötävää voisi kokeilla? Miten varmistaa ja ennakoida kokeilun onnistuminen?
Halutessaan ryhmä voi suunnitella myös yhteisen hyvinvointikokeilun, jota jokainen pyrkii toteuttamaan taukoviikon ajan.
Nuorten tehtävänä on kuvata taukoviikon aikana oma ruokailuun liittyvä hyvinvointikokeilu yhteiseen WhatsApp -ryhmään. Jokainen lähettää vähintään yhden kuvan. Ohjaaja kirjaa tehtävänannon kaikkien nähtäville WhatsAppiin sekä muistuttaa Hyvinvointikokeiluni -lomakkeen mukaan ottamisesta seuraavalle ryhmäkerralle.
Lopuksi käydään läpi osallistujien tunnelmia ja kysymyksiä. Kaikki osallistujat saavat tilaisuuden jakaa ajatuksiaan. Mistä voisin olla kiitollinen itselleen tai ryhmälle tänään? Mikä tässä tapaamisessa oli mukavaa? Opinko tänään jotakin uutta, taidon tai asian itsestäni? Jäikö joku asia tai keskustelu erityisesti mieleeni? Mitä ajattelen tulevista ryhmätapaamisista, odotanko lajikokeilua tai jonkun teeman käsittelyä?