Nuorena opitut tottumukset kantavat aikuisuuteen 

 

Elintavat muotoutuvat nuorina ja niillä on keskeinen merkitys myös aikuisiän terveyskäyttäytymiseen. Nuoruus ja erilaiset siirtymäkohdat elämässä, kuten toisen asteen koulutukseen tai työelämään siirtyminen, ovat otollinen hetki antaa nuorelle työkaluja terveytensä edistämiseen ja tukea vastuunottoa omasta elämästä. Hyvä Päivä -toiminnassa ohjaajalla on oiva mahdollisuus antaa nuorille ajantasaista ja luotettavaa terveystietoa, mutta ennen kaikkea tukea terveellisten tottumusten ja taitojen opettelussa ja näin tehdä työtä monien kansansairauksien kuten syövän ennaltaehkäisemiseksi.

Tiedetään, että suotuisten elintapojen avulla voidaan olennaisesti vähentää syöpään sairastumisen riskiä, sillä elintavoilla on osansa jopa 40 prosentissa todetuista syövistä. Ravinnolla, riittävällä liikunnalla ja niihin liittyvällä painonhallinnalla sekä päihteettömyydellä on kaikilla merkitystä syövän synnyn estämisessä. Millainen sitten on syövältä suojaava ruokavalio?  

 

Monipuolisuus yksittäisiä ruoka-aineita tärkeämpää myös syövän ehkäisyn kannalta 

Ruokailun monipuolinen kokonaisuus on ratkaisevan tärkeää niin yleisen hyvinvoinnin kuin syövän ennaltaehkäisyn kannalta, ei niinkään yksittäiset ravintoaineet. Perusajatuksena on, että runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sisältävä ruokavalio on syövältä suojaava tekijä, kun taas punainen liha ja lihavalmisteet voivat altistaa syövän synnylle. Kasvispainotteisen ruokailun syövältä suojaava vaikutus perustuu sen sisältämiin vitamiineihin, kivennäisaineisiin ja runsaaseen kuidun määrään.  

Vihanneksista ja täysjyväviljavalmisteista saatavat kuidut tukevat suoliston toimintaa. Sen sijaan etenkin prosessoidut suolaiset lihavalmisteet, kuten leikkeleet ja nakit, haittaavat suoliston hyvinvointia lisäten riskiä suolistosyövän kehittymiselle pitkällä aikavälillä. Tiesitkö, että siemenet ja pähkinät sisältävät hyvälaatuisten pehmeiden rasvojen ohella myös paljon kuitua. Lisäksi syövältä suojaavia ruoka-aineita ovat tutkitusti muun muassa parsakaali, pavut, porkkana, paprika, tomaatti, sitrushedelmät, aprikoosi, valkosipuli, avokado ja pähkinät, niitä kannattaa suosia. Kannustamme valmistamaan nuorten kanssa kasvispainotteista ruokaa, jossa kiinnitetään huomiota kuidun, suolan ja sokerin määrään sekä rasvojen laatuun.  

Terveellinen syöminen ja liikkuminen eivät ole vain monilta sairauksilta suojaavia arjen palasia, vaan myös tärkeitä voiman lähteitä, jotka auttavat jaksamaan arjessa paremmin. Terveyttä edistäviä tekijöitä ovatkin juuri ne pienet arjen teot ja valinnat, joita nuori pääsee harjoittelemaan Hyvä Päivä -ryhmätoimintaan osallistuessaan. 

 

Näin vähennät syövän riskiä ravinnon avulla: 

  1. Lisää vihanneksia ja hedelmiä päivittäiseen ruokavalioon
  2. Vähennä punaisen lihan ja lihajalosteiden käyttöä
  3. Lisää kuitupitoisia elintarvikkeita ruokavalioon
  4. Vähennä suolan käyttöä ja runsaasti suolaa sisältäviä tuotteita
  5. Vältä alkoholin käyttöä

 

Lähde: Ilman syöpää (ilmansyopaa.fi)